Pembangkit Listrik Tenaga Manusia (PLTM)

“Percakapan di suatu malam di bulan Ramadhan”

(A) Untung kadada mati lampu lagi pas bulan puasa.

(B) Sawat mati pulang talalu banar PLN.

(A) Banyu banyak salah, mati lampu, ujarnya kelabihan banyu,malah jadi kebanjiran. Banyu dikit salah jua, mati lampu jua,nya kurang tu pang tenaganya memutar turbin.

(B) Kayapa pang lagi? Padahal kada semunyaan listrik disini disandang Riam Kanan, tapi bila banyu naik atau turun, laluja mati lampu.

(A) Bagusnya ada pembangkit listrik hanyar pang, nang selajur kawa mengurangi pengagguran di Indonesia. Pembangkit Listrik Tenaga Manusia.

(B) Kayapa tu?

(A) Jadi nang memutar turbinnya manusia, kaya di pelem samson, ada lo pas samsonnya tetangkap, jadi disuruh memutar roda kayu nang kaya turbin.

(B) Mun itu banyak banar makan manusia, berapa ratus ekong nang memutar, lucut nang ay!

(A) Makanya jarku mengurangi pengangguran, sekali seratuskah urangnya nang memutar, jadi pengangguran tu ada jua gawian, bila perlu gajihnya ganali,tiga juta!

(B) Tiga juta seapa?

(A) Tiga juta se sip (maksudnya Shift), se sip tiga jam kah, siapa nang kada hakun. Jadi buruh buruh, buhan tukang, lawan buhan pengangguran tu bila kadada nang digawi, daftarja jadi pekerja di PLTM, paruh waktu kawa jua, kada usah terikat, pumput pumput mencari duit kan, baik bukah kesitu,barangja uyuh uyuh dulu,tapi duitnya ganal.

(B) Siup urang tiga jam memutar

(A) Baya menjuhung kaitu ja, banyak jua urangnya, nyawaja treking kawa ja labih pada tiga jam, apalagi bejalan sambil menunjul kaitu ja, tinggal pasang mp3 player ja di telinga, bejalan ai lagi, anggap ja selajur olahraga

(B) Bujur jua lah, nyaman jua ada lahan usaha hanyar, mengurangi pengangguran, selajur kada lagi mati lampu, kadada alasan lagi banyu naik, banyu surut. Kadada alasan lagi mati lampu mun PLTU Asam Asam dibaiki.

(A) Mana jua batubara parak habis,minyak jua kada tahan lagi, mun kaitu kada usah lagi betetukar bahan bakar gasan pembangkit listrik, pakai tenaga manusia ja, manusia di Indonesia ni kada behabisan jua, banyak ja tukang ulahnya, lumayan jua mengurangi anggaran nukar bahan bakar gasan pembangkit listrik.

(B) Tapi busiah ampihan urang begawi? Kadada nang hakun lagi begawi di situ?

(A) Buhan nang dipenjara di gawiakan, mun buhan napi wajib begawi itu, kada di gajih, napi pang.

(B) Iih lah, mun habis jua pang?

(A) Apanya nang habis?

(B) Mun habis manusianya, pas hari raya misalnya, harus libur semunyaan lo? Napi gin dapat dispensasi

(A) Ganti lawan sapi!, ikat sapi di situ jadi gantinya manusia, unjai’i pakai rumput, jadi jalan tarus sapinya

(B) Behapal!!!

(A) Tapi bujuran ni, bagus tu bila bujuran ada PLTM, tapi apa yu lah bagusnya ngarannya? PLTM kah, PLTR (Pembangkit Listrik Tenaga Rakyat) atau PLTB (Pembangkit Listrik Tenaga Buruh)?

(B) Mun PLTB kasar pulang, PLTR jadi pina kaya komunis, cocok PLTM jua pang. Sip tu.

“Versi sensor, yang asli terlalu ekstrim”

*Perlu saya translate ke Bahasa Indonesia atau English? Ga usah deh ya? Kayanya mudah aja di mengerti oleh anda anda sekalian*

Update: Tambahan, buhan bangsat di PLN tu memati’i lampu tarus, sudah berapa hari ini mati lampu tarus pas subuh. alasan apa pulang?

10 Responses to “Pembangkit Listrik Tenaga Manusia (PLTM)”


  1. 1 Amd 22 March 2007 at 23:17

    *Ngakak*
    Aku curiga, Emon kah yang ngomong nih?

  2. 2 Tan malaka 24 March 2007 at 19:49

    Saya setuju aja tapi ya harus dipikir juga kalau semua orang narik generator siapa yang jadi presiden, jadi artis, jadi lonte dan jadi mahasiswa ? oh ya Amd tuch sok tahu aja

  3. 3 fourtynine 24 March 2007 at 22:47

    @PLTM
    Ya dong, siapa lagi yang punya ide gila macam ini kalau bukan Emond

  4. 4 fourtynine 24 March 2007 at 22:53

    OH iih, tu Emond, nyamar jadi Tan Malaka

  5. 5 cK 11 May 2007 at 18:52

    anu…itu bahasa apa yah?? nggak ngerti ehehehe😛

  6. 6 Fourtynine 30 May 2007 at 17:49

    Bahasa Banjar Neng, mau saya tolong menterjemahkan?

  7. 7 st. agus hariyono 5 December 2007 at 11:09

    PLTM – bukan Pembangkit Listrik Tenaga Manusia tetapi PEMBANGKIT LISTRIK TENAGA spd MOTOR. Serius ada beneran nih! klik aja di http://www.info-usaha.com

  8. 8 pajrin 29 April 2008 at 22:01

    ma, sakit parutku mambacanya..hahahha. Tapi mantap. Cuma kada yakin pank di setujui pemerintah. Padahal masuk akal.

  9. 9 listy.inezia.listy.inezia 15 April 2009 at 19:09

    kok aq rada binun ya..?? maklum.. mcii esempe..
    djayus tp..

  10. 10 Indra Ernest MiChael 5 December 2009 at 12:41

    “Versi sensor, yang asli terlalu ekstrim”

    pasti pian manyumpahi “PLN BUNGUL”, iya kalo…..


Wanna leave your comments?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Monthly Archives

RSS Artikel Orang

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

Masukkan alamat surel Anda untuk berlangganan blog ini dan menerima pemberitahuan tulisan-tulisan baru melalui surel.

Join 219 other followers

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 219 other followers

Twitter

  • Laporan kepada @pln_123 , hari ini sdh terjadi pemutusan aliran listrik untuk kesekian kalinya di Banjarbaru dengan durasi yg cukup panjang 3 days ago

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

::::::

blogarama - the blog directory

::::::

IP

::::::

 Subscribe in a reader


%d bloggers like this: